Nincs sikeres vállalkozás megfelelő informatikai háttér nélkül. A cégvezetőknek általában az a legfontosabb elvárása a különböző IT-rendszerekkel szemben, hogy hibamentesen, leállások nélkül működjön a levelezés, számlázás stb., hogy ők csak az üzletre koncentrálhassanak.
Noha szabadon választhatunk a cégprofilunk alapján, döntésünket nagyban befolyásolhatja, hogy milyen költségekkel kell számolnunk, ha saját géptermet, szerverbérletet vagy éppen egy felhős megoldást választunk. Cikkünkből kiderül, mikre érdemes figyelnünk.
Melyik úton induljunk el, amikor informatikai hátteret választunk?
A választást nehezíti, hogy a folyamatos változásban lévő digitális világban szüntelenül szembe jönnek velünk a különböző új technológiák, rendszerek és eszközök. Szakmai iránymutatás nélkül, cégvezetőként nem könnyű eldöntenünk, hogy melyik a legalkalmasabb alternatíva számunkra.
Járhatunk a már jól kitaposott ösvényen, azaz saját szerverekkel, és géptermekkel építhetjük ki az IT-infrastruktúrát, ugyanakkor választhatunk új utakat is, melyek értelmében a szervereinket egy külsős gépterembe helyezzük át és más üzemelteti helyettünk. Utóbbi nagy előnye, hogy ezt a megoldást választva nem kell a légkondival vagy az áramfelhasználással számolnunk.
Dönthetünk úgy is, hogy a szervereket lecseréljük felhő alapú informatikai szolgáltatásra, és üzemeltetés helyett, csupán használjuk az alkalmazásokat. Ebben az esetben az adatainkat egy fizikailag távol eső központi helyen tároljuk.
Felhő: a skálázható és igényeink szerint méretezhető megoldás
Ma már lényegében mindent el tudunk érni a felhőben, amely számtalan eszközt nyújt számunkra. Már a számlázó és ügyviteli rendszerek is felhőben vannak. További előnye még, hogy skálázható, rugalmasan méretezhető, így akár egy főtől is tudjuk alkalmazni, amennyiben pedig bővül a cégünk, a rendszert egy gombnyomással elérhetővé tudjuk tenni az új kollégáknak is.
Ahhoz, hogy az IT-háttér kialakításakor a tulajdonosok megalapozott döntéseket tudjanak hozni, tisztában kell lenniük az informatikai folyamatok alapjaival, és ezek anyagi vonzatával.
Vannak nagyobb, akár 10 milliós kezdeti beruházást igénylő megoldások, de egy induló, 1-2 fős vállalkozás akár havi 10-20 ezer forintos IT szolgáltatással is hatékonyan működhet, és később rugalmasan bővítheti az informatikai kapacitásokat.
Lássuk a költségeket!
Amennyiben van egy nagyobb cégünk, és szeretnénk felépíteni az informatikai szerverhátteret, fontos átgondolni, hogy mennyibe kerül.
A 3 megoldási lehetőség:
- Egy átlagos szerverfarm 2 szerverből és 1 adattárolóból áll. Egy ilyen szerverrendszer megvásárlása jelenleg 7-8 millió forintba kerül, és már a legelején egy egyszeri nagy beruházást igényel. Ebben az esetben tudjuk, hol van helyileg a szerverünk az irodaházunkban. Ám, ahogy az ábrán is látni, arányaiban a saját szerver (piros vonal) költségei a legmagasabbak.
- Úgy is dönthetünk, hogy nem vásároljuk meg a szervert, hanem azt egy másik szerverteremben (zöld vonal) béreljük.
- A harmadik lehetőség, hogy szolgáltatásként vesszük igénybe ezeket a szervereket pl. a Microsoft Azure felhőben. Ennél a választásnál (narancs vonal) nem tudjuk, hogy hol van az a szerver, amelyben az adataink vannak.
Gondolkodjunk hosszú távon, mielőtt szerverre költünk!
Ha a költségeinket 10 évre kivetítjük, azok nagyjából megegyeznek. Amennyiben egy szervert veszünk, a vásárlást követően is folyamatosan adódnak olyan költségek, mint a karbantartási díj, a közmű díjak, az üzemeltetés- és a személyzet (rendszergazda) díja. Ezen felül érdemes egy plusz szervervásárlással is számolnunk, mert nem biztos, hogy 10 évig bírja az első: ez újabb 7-8 millió forintunkba kerülhet.
A szerver felújítási költségekkel jár (karbantartás, frissítés, személyzet), valamint a hálózat kiépítése is milliós nagyságrendű kiadás. Ezért kezdenek a vállalatok nyitni az új irányok felé, és döntenek a szerverbérlet vagy a felhőszolgáltatás mellett.
A felhő adta lehetőségek szinte végtelenek!
- A Microsoft 365 csomagban telepítve, de akár böngészőből is elérhetünk számtalan – tárhellyel ellátott – alkalmazást, amelyekkel szinte teljesen le tudjuk fedni cégünk informatikai igényeit.
- Az ügyviteli rendszereket és a CRM rendszereket szintén tudjuk a felhőben használni.
- Nem kell milliókat költenünk szerverre vagy CRM rendszerre: mindezt szolgáltatásként, rugalmas konstrukcióban elérhetjük a felhőben.
Mekkora csapatnak éri még meg a felhő?
Érdemes átgondolni, hogy meddig éri meg inkább szolgáltatásként igénybe venni az informatikát, és mikortól tanácsos saját szerverben gondolkodni.
Az ábrán egy Microsoft 365 csomagra kiszámolva látszik, hogy mennyibe kerül 10 évre egy cégnek az előfizetés különböző felhasználói számok esetén. Ha megnézzük, hol érjük el a 25 milliós határt – amennyibe a szervereink kerülnek 10 év alatt – azt tapasztaljuk, hogy egy 50 fős cégnek már jobban megéri a felhőszolgáltatást igénybe venni saját szerverek helyett. A megnövekedett felhős előfizetői díjak miatt azonban egy 50 főt meghaladó vállalkozásnál már érdemes lehet elgondolkozni a szerverbérleten vagy vásárláson.
A felhő előnyei a szerver hátrányaival szemben:
- Helyfüggetlenül dolgozhatunk a felhő által.
- Nem kell informatikai személyzet a felhő használatához.
- Maximum az egyes alkalmazások kezeléséhez kell némi segítség, de ezekhez már kiváló magyar nyelvű oktatóvideók elérhetőek.
- Rugalmasan módosítható a felhő-csomag létszámcsökkentés vagy bővítés esetén.
- Amíg a felhőnél pontosan tudjuk, hogy mennyiben kerül egy főre számítva az informatika, addig a szervernél ezt nehéz vagy lehetetlen kiszámolni.
- Egy új kolléga felvételekor pontosan tudunk kalkulálni az ezzel járó informatikai költségekkel.